وبلاگ دانش آموزی پیونه سرداریان

دانش آموز کلاس ششم دبستان دخترانه ی تونیان

وبلاگ دانش آموزی پیونه سرداریان

دانش آموز کلاس ششم دبستان دخترانه ی تونیان

در این وبلاگ پروژه های دانش آموزی خود را قرار خواهم داد

آخرین مطالب

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

قلب انسان


قلب چیست وچگونه کار می کند

 

          ما همه جا درمورد قلب می شنویم و می بینیم . خیلی وقت پیش، مردم حتی فکر می کردند که احساساتشان هم از قلبشان بیرون می آید ، شاید به خاطر اینکه وقتی شخصی می ترسد یا هیجان زده می شود قلبش سریعتر می تپد .اما ما حالا خوب می دانیم که احساسات در ذهن و مغز آدمها شکل می گیرد و بعد مغز به ذهن می گوید که چه کار کند. قلب چه شکلی است ؟ چطوری کار می کند؟ کارش چیست ؟ و کجا قرار دارد؟

قلب شما واقعاً یک عضله است که تقریباً نزدیک به سمت چپ سینه شما واقع شده است و ابعاد آن به اندازه مشتتان است . درقسمتهای مختلف بدنتان عضله وجود دارد مثلاً دردستها، پاها ، کمر و حتی در پشتتان . اما عضله قلب بابقیه عضلات فرق داشته و به تناسب کاری که می کند شکل خاصی دارد. قلب، خون را به تمام قسمتهای بدنتان می فرستد . قلب اکسیژن و مواد غذایی موردنیاز بدن و سلولهای آن را تهیه می کند و همچنین مواد اضافی و زائد بدن و سلولهای بدن را به محل دفع بدن منتقل می کند.

قلب شما مانند یک یا دو پمپ دریک جا عمل می کند. قسمت راست بدن شما خون را دریافت کرده وبه داخل ریه می فرستد و سمت چپ بدن شما دقیقاً برعکس عمل می کند یعنی خون دریافت شده و تصفیه شده را به داخل رگهای بدن می فرستد.


تپش قلب


قلب شما چگونه می تپد ؟ قبل از هر ضربان وتپش ، قلب شما پر از خون می شود ، سپس عضلات قلب شما منقبض شده تا خون را با فشار وارد بدنتان کند. وقتی قلب شما منقبض و فشرده می شود، سعی کنید انگشتانان را مشت کنید . این دقیقاً همان کاری است که قلب انجام می دهد و بعد دوباره به سرعت مشتتان را بازکنید . قلب شما شب و روز این کار را انجام می دهد، قلب یک آدم بزرگسال ۲۰۰۰گالن ( ۷۵۰۰لیتر ) خون دریک روز پمپاژ می کند یعنی به بدن خون می فرستد و دوباره پس می گیرد .

اعضای مختلف قلب


قلب از چهار منطقه مختلف پر از خون تشکیل شده که هر کدام از این مناطق یک حفره نامیده می شود در هر طرف قلب دو حفره وجود دارد؛ یک حفره دربالا و دیگری درپایین قرار دارد . دو حفره بالایی دهلیز نام دارند و پر از خون می باشد که از بدن وارد قلب شده است . دو حفره پایینی بطن نام دارند که کارشان فرستادن خون به بدن و ششها است . در وسط قلب دیواره ضخیم عضلانی به نام دیواره جداکننده وجود دارد این دیواره عضلانی است که سمت راست وچپ قلب را از هم جدا می کند .